12Μαρ2017 – Προσωπικά

«Κάιρο» – Β΄μέρος

«Έξι χρόνια μετά τις διαδηλώσεις στην Ταχρίρ, την πλατεία-σύμβολο της “Αραβικής Άνοιξης”, η Αίγυπτος ψάχνει το βηματισμό της»

Η Έλενα Κατρίτση συνεχίζει το οδοιπορικό της στο Κάιρο και καταγράφει με το φακό της εκπομπής «Προσωπικά» την κατάσταση που επικρατεί εκεί, έξι χρόνια μετά τις διαδηλώσεις στην πλατεία Ταχρίρ.

Ο πληθυσμός της αιγυπτιακής πρωτεύουσας, που αυξήθηκε ραγδαία τα τελευταία χρόνια, μεγάλωσε δραματικά και τον αριθμό των άστεγων οικογενειών. Το κόστος ζωής έχει γίνει δυσβάσταχτο και η ανεργία μαστίζει ιδιαίτερα τους νέους.

Σε μία ολόκληρη περιοχή, στις ανατολικές γειτονιές του Καΐρου, η φτώχεια αναγκάζει τους ανθρώπους να ζουν στον κόσμο των νεκρών. Παιδιά γεννιούνται, μεγαλώνουν και παίζουν δίπλα σε ταφόπλακες. Ο αριθμός όσων έχουν βρει καταφύγιο στη «νεκρόπολη» παραμένει άγνωστος. Σύμφωνα με κάποιους ξεπερνά το 1 εκατομμύριο, άλλοι πάλι μιλούν για διπλάσιους αριθμούς.

Η τουριστική κίνηση στην Αίγυπτο τα τελευταία χρόνια έχει μειωθεί σημαντικά. Η παρουσία της αστυνομίας στους τουριστικούς προορισμούς είναι ιδιαίτερα έντονη, ενώ χρειάζονται ειδικές άδειες για μετακινήσεις σε περιοχές, όπως η Χερσόνησος του Σινά.

Συχνά οι γυναίκες έρχονται αντιμέτωπες με αντιλήψεις που δεν τους επιτρέπουν να έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους άνδρες, αλλά και με τη βαθιά πεποίθηση, ότι αποκλειστικά και μόνο εκείνες ευθύνονται για ό,τι τους συμβεί και αυτό αφορά τόσο στο ντύσιμο όσο και στην επιλογή τους να μην έχουν πάντα κάποιον συνοδό, όταν κυκλοφορούν στο δρόμο. Η ανάγκη για ασφαλή μεταφορά των γυναικών εξαιτίας της αύξησης των περιστατικών σεξουαλικής παρενόχλησης, οδήγησε τη Ρίμι Φαουζί στη δημιουργία των «Ροζ Ταξί» που απευθύνονται αποκλειστικά σε γυναίκες και οικογένειες.

Συχνά οι γυναίκες ακόμα και αν μάθουν κάποια τέχνη την εγκαταλείπουν, όταν παντρευτούν. Αυτό είναι και το παράπονο της Ελβετής Έβελιν Πορέτ, η οποία πριν από περίπου 35 χρόνια δημιούργησε ένα εργαστήριο αγγειοπλαστικής στο χωριό Tunis, το οποίο έκτοτε αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά τουριστικά αξιοθέατα της χώρας.

Σκηνοθεσία: Μιχάλης Ασθενίδης
Αρχισυνταξία: Έλενα Κατρίτση
Σύνταξη-ρεπορτάζ-έρευνα: Θεοδώρα Κωνσταντοπούλου
Εκτέλεση παραγωγής: WETHEPEOPLE
Παρουσίαση:
Έλενα Κατρίτση