30Νοε2017 – Τα στέκια

Ιστορίες Αγοραίου Πολιτισμού
Σειρά ντοκιμαντέρ του Νίκου Τριανταφυλλίδη

«Το βαριετέ» – Από τη Μάντρα του Αττίκ ώς το αναψυκτήριο
Eπεισόδιο 7

«Το βαριετέ: ένα είδος ψυχαγωγίας που πάντα προσπαθούσε να ισορροπήσει ανάμεσα στη θεατρική παραδοξολογία και στο αλλόκοτο θέαμα, ανάμεσα στην τέχνη και την αφέλεια»~Κώστας Μυλωνάς (συνθέτης – συγγραφέας).

Στις αρχές του 20ού αιώνα ένα νέο είδος θεάματος κάνει την εμφάνισή του με το φιλοθεάμον κοινό να το υποδέχεται ένθερμα και εγκάρδια.
Το βαριετέ, που είλκυε την καταγωγή του από τους θιάσους της Ευρώπης, προσαρμόστηκε με επιτυχία στα δεδομένα της εποχής, της ελληνικής πραγματικότητας και στη δίψα του κοινού που ελλείψει του άρτου διψούσε για θεάματα!
Από τα Παριλίσσια θέατρα ώς τη Μάντρα του Αττίκ και από την Όαση, στο Άλσος, το Green Park και το Άκρον, οι σκηνές αυτές λειτουργούσαν ως κυψέλες χαράς και πηγαίας αυθεντικής διασκέδασης. Η δομή του παρεχόμενου θεάματος στηριζόταν στην ποικιλία με βασική «πρώτη ύλη» το χορό, το τραγούδι και την εύστοχη κοινωνική σάτιρα.
Οι τελετάρχες των βαριετέ δεν ήταν άλλοι από τους κονφερανσιέ, οι οποίοι σαν άλλοι «θαυματοποιοί» ενορχήστρωναν ένα ετερόκλητο φαντασμαγορικό θέαμα σε μία ενιαία μαγική παρέλαση ζογκλέρ, ταχυδακτυλουργών, ηθοποιών, χορευτών και επίδοξων ταλέντων που ξεπηδούσαν από το θεατρικό σανίδι και προσέφεραν έναντι χαμηλού αντιτίμου μια φθηνή αλλά ολοκληρωμένη πρόταση ψυχαγωγίας.
Τα βαριετέ και μετέπειτα λαϊκά αναψυκτήρια όριζαν τις αισθητικές καταγραφές μιας Ελλάδας που έκλεινε το μάτι στα δεινά της, την εκδίκηση του μέσου Έλληνα που απολάμβανε τα ινδάλματα της εποχής, πίνοντας την πορτοκαλάδα του με την οικογένειά του σ’ έναν υπαίθριο «αταξικό χώρο» πλήρως απογυμνωμένο από κάθε στολίδι της lifestyle κουλτούρας.
Οι πόρτες τους μπορεί να σφραγίστηκαν, αλλά παρέμεινε ανεξίτηλο το στίγμα της διασκέδασης μιας άλλης εποχής: αθεράπευτα ρομαντικής, αθώας, απενοχοποιημένης και μεγαλειώδους μέσα στην απλότητά της.

Η περιήγησή μας στο μαγικό κόσμο των βαριετέ και των αναψυκτηρίων θα πραγματοποιηθεί παρουσία εκλεκτών καλεσμένων.
Συγκεκριμένα, στο ντοκιμαντέρ μιλούν -με αλφαβητική σειρά- οι: Αγνή (ερμηνεύτρια), Μαρία Αριστοπούλου (κόρη Φίλωνος Αρία), Φώντας Βουγάς (ηθοποιός-κονφερασιέ), Κώστας Γεωργουσόπουλος (κριτικός θεάτρου), Μανώλης Δεστούνης (ηθοποιός), Ελπίδα (ερμηνεύτρια), Κρίστοφερ Έξαρχος (ταχυδακτυλουργός), Μαρία Κανελλοπούλου (ερμηνεύτρια), Γιώργος Κατσαρός (συνθέτης), Σταματίνα Κ. Κοκκινάκη (πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Κυψέλης), Μαίρη Κοτσώνη (θαμώνας), Δημήτρης Μανιάτης (δημοσιογράφος), Γιάννης Μπουρνέλης (ηθοποιός), Μαριαλένα Οικονομίδου (κόρη Γιώργου Οικονομίδη / ερμηνεύτρια, τραγουδοποιός), Δαυίδ Ναχμίας (δημοσιογράφος-μουσικός), Πασχάλης (τραγουδιστής-μουσικοσυνθέτης), Λιάνα Παπαδοπούλου (θαμώνας), Θάνος Πολύδωρας (ερμηνευτής), Μανώλης Τοπάλης (ερμηνευτής), Γιώργος Τρομάρας (λαϊκός αθλητής), Ελευθέριος Σκιαδάς (δημοσιογράφος / πρόεδρος του Συλλόγου των Αθηναίων), Κώστας Χατζής (ερμηνευτής – τραγουδοποιός).

Έρευνα αρχειακού υλικού: Χρυσηίδα Τριανταφύλλου, Λουίζα Σολομών-Πάντα
Αρχισυνταξία: Ηλιάνα Δανέζη
Έρευνα-οργάνωση παραγωγής: Χριστιάννα Φινέ
Μουσική σήματος: Blaine L. Reininger
Σχεδιασμός τίτλων αρχής: Κωνσταντίνα Στεφανοπούλου
Βοηθός διευθυντή φωτογραφίας-Β΄ κάμερα: Αλέξης Ιωσηφίδης
Β΄ κάμερα: Φίλιππος Ζαμίδης
Ηχοληψία: Ξενοφώντας Κοντόπουλος
Μιξάζ: Δημήτρης Μυγιάκης
Διεύθυνση παραγωγής: Στέφανος Ελπιζιώτης
Μοντάζ: Χρήστος Γάκης
Διεύθυνση φωτογραφίας: Δημήτρης Κασιμάτης
Εκτέλεση παραγωγής: Μαρίνα Δανέζη για τη Laika Productions
Σκηνοθεσία-σενάριο: Μαρίνα Δανέζη
Παραγωγή: ΕΡΤ