21Ιον2014 – Το μπαρ κονσομασιόν

ΤΑ ΣΤΕΚΙΑ – ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΑΓΟΡΑΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Σειρά ντοκιμαντέρ του Νίκου Τριανταφυλλίδη που καταγράφει τις ιστορίες της πόλης μέσα από χώρο και χρόνο των τόπων μαζικής εστίασης.
Οι χώροι που αποκαλούμε «Στέκια» δεν είναι μόνο κέντρα ομαδικής εκδήλωσης μέσα στο πλαίσιο των καθιερωμένων χρόνων, αλλά και φορείς της άγραφης ιστορίας της πόλης μέσα από την συνέχεια του χρόνου.
Καταγράφοντας τις ιστορίες της πόλης, η σειρά συνθέτει τη «μεγάλη εικόνα» των ανθρώπων της σαν ένα σύγχρονο ψηφιδωτό, μέσα από την επιτόπια παρατήρηση που εμπλέκει τον θεατή σε άμεση, καθημερινή και ουσιαστική σχέση με τους χώρους και τους ανθρώπους που παρακολουθεί.
Το «AuRevoir», η «Παράγκα του Σίμου», το βίντεοκλαμπ, το γήπεδο, το «Φιλολογικό Καφενείο», η ντισκοτέκ, η ταβέρνα, το Κουρείο, το Μπαρ Κονσομανσιόν, η Φωκίωνος Νέγρη, η Τρούμπα και η εισβολή του Ροκ Εν Ρολ στη Αθήνα του ’50 είναι τα Στέκια που επισκέπτεται η κάμερα της εκπομπής.
Μέσα από ουσιαστικές αναφορές στον κινηματογράφο, τη λογοτεχνία, τις εικαστικές τέχνες, την αρχιτεκτονική και τη μουσική, καταγράφεται η μνήμη του αστικού τοπίου και η τέχνη της καθημερινής ζωής.

Σκηνοθεσία επεισοδίων: Νίκος Τριανταφυλλίδης, Μάρκος Χολέβας, Γιάννης Χαριτίδης, Φωκίων Μπόγρης, Νίκος Πάστρας
Δημοσιογραφική Έρευνα: Ηλιάνα Δανέζη, Μαρία Καραγιαννάκη, Σοφία Κοσμά
Επιστημονικοί Σύμβουλοι: Δημήτρης Μανιάτης, ΓιώργοςΊκαρος Μπαμπασάκης, Πήτ Κουτρουμπούσης, Λιόπη Αμπατζή, Σπύρος Μποζίκης
Ηχοληψία: Γιάννης Αντύπας
Τίτλοι Αρχής – Artwork:Γιώργος Βελισσάριος
Μοντάζ: Νίκος Πάστρας, Γιώργος Ζαφείρης
Διεύθυνση Φωτογραφίας:Claudio Bolivar, Νίκος Ποττάκης
Διεύθυνση Παραγωγής: Μαρία Καραγιαννάκη
Εκτέλεση Παραγωγής: Μαρίνα Δανέζη για τη ΝΙΜΑ
Παραγωγή: ΝΕΡΙΤ

Μπαρ κονσομασιόν: Είναι το σκοτάδι, τα περίεργα φώτα, οι γυναίκες, η μουσική, το ποτό, η νοσηρή ατμόσφαιρα και η γοητεία της. Λόγια ενός θαμώνα των μπαρ κονσομασιόν. Το κονσομασιόν γίνεται ένας σημαντικός θεσμός στον λαϊκό μας πολιτισμό από τη δεκαετία του 60 και ιδίως την δεκαετία του 70 και έπειτα. Ως χώρος αποτελεί ένα ανεξερεύνητο πεδίο με το δικό του, ιδιαίτερο, τελετουργικό, τους άτυπους κώδικές του και τους άγραφους νόμους του. Το 1994 η ανθρωπολόγος ερευνήτρια Λιόπη Αμπατζή, στο πλαίσιο της διπλωματικής της εργασίας, αποφάσισε να εισβάλει στα άδυτα των μπαρ κονσομασιόν προκειμένου να καταγράψει συμπεριφορές, να εξετάσει τον «συσχετισμό δυνάμεων» που αναπτύσσεται ανάμεσα στα δύο φύλα, και να ανακαλύψει το παιχνίδι της σεξουαλικότητας εντός ενός αμφιλεγόμενου «δοχείου κοινωνικότητας». Εντός των μπαρ, το ποτό ορίζει το μέσο μιας «εγχρήματης» συναλλαγής, με τις γυναίκες να αναδεικνύονται σε «καταναλωτικά προϊόντα». Απόλυτο διακύβευμα: Η συναίνεση, η εξασφάλιση της παρέας και η επιβεβαίωση του άντρα κυνηγού που κατακτά την γυναίκα «τρόπαιο». Οι γυναίκες των μπαρ μετατρέπονται στους «γιατρούς της αντρικής μοναξιάς»: Είναι ντόμπρες, τίμιες και επιδίδονται μόνο στα κατά συνθήκη ψεύδη – απαραίτητα- για την «ανύψωση» του αντρικού ηθικού. Βγαίνουν στη βοσκή, λένε το «ποίημα», υποδύονται ρόλους, κρατούν μυστικά και ισορροπούν αριστοτεχνικά μεταξύ σωστού- λάθους, ηθικής και ανηθικότητας. Ιδωμένα είτε ως ιδιότυπες «νησίδες αθωότητας» είτε ως αμαρτωλοί χώροι γυναικείας εκμετάλλευσης τα μπαρ κονσομασιόν μέσα στην αμφισημία της υπόστασής τους δεν προσφέρονται ούτε για δαιμονοποίηση, ούτε για εξιδανίκευση παρά για κοινωνιολογική παρατήρηση και σκέψη. Συνοδοιπόροι μας σε αυτό ιδιαίτερο ταξίδι θα είναι οι: Λιόπη Αμπατζή (δρ. Κοινωνικής Ανθρωπολογίας), Λεωνίδας Οικονόμου (αναπληρωτής καθηγητής Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο), Δημήτρης Μανιάτης (δημοσιογράφος), Ρούλα Στεργίου (επιχειρηματίας), Γιάννης Φλωρινιώτης (showman) καθώς και δύο θαμώνες των μπαρ κονσομασιόν.