08Νοε2017 – Μονόγραμμα

«Μιχάλης Κατζουράκης»

Τον αποκαλούν «πατριάρχη του ντιζάιν», χαρακτηρισμό που δεν αποδέχεται. Ωστόσο ο Μιχάλης Κατζουράκης, που αυτοβιογραφείται στο «Μονόγραμμα», έχει μια μακρά πορεία, όχι μόνο στο γκράφικ ντιζάιν αλλά και σε σημαντικές εικαστικές δημιουργίες. Ο Κατζουράκης έχει ενασχοληθεί με πολλές μορφές έκφρασης: αρχιτεκτονική, ντιζάιν, ζωγραφική, γλυπτική. Έχει κάνει ορισμένες από τις εμβληματικές αφίσες του ΕΟΤ, που διαφήμισαν την Ελλάδα στο εξωτερικό τη δεκαετία του ’60. Με το συνεργάτη του Φρέντυ Κάραμποτ καλλιέργησε το ντιζάιν -όταν η λέξη ήταν ακόμα άγνωστη- σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, ακόμα και σε κρουαζιερόπλοια.

Γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, σε μια εύπορη οικογένεια, με έναν πατέρα λάτρη της ζωγραφικής και της όπερας! Λίγο πριν από τον πόλεμο, το 1938, η οικογένεια, σταθμίζοντας λάθος τις καταστάσεις, μετακόμισε στην Ελλάδα. Έτσι έχασαν όλη την περιουσία τους.

Τελειώνοντας το κολέγιο, υπήρχε η αγωνία του πατέρα του, που είχε χάσει τα χρήματά του και ήταν επί ξύλου κρεμάμενος, για το μέλλον του γιου του. Του προκαλούσε πανικό η ιδέα ότι θα γίνει ζωγράφος ή γλύπτης. Όμως ο γιος του σε ηλικία 11 ετών γνωρίζει τον Γιώργο Ζογγολόπουλο, που είχε φτιάξει ένα ατελιέ, λίγο πιο κάτω από το σπίτι τους. Κι αυτό καθόρισε τη μετέπειτα πορεία του, τον επηρέασε βαθιά.

«Ο Γιώργος Ζογγολόπουλος ήταν ο παιδικός μου φίλος, από 11 ετών τον είχα, αυτός ήταν 40 κάτι τότε. Μου έδινε το ατελιέ του όταν πήγαινε στη Γαλλία ή στη Φλωρεντία, είμαστε πολύ φίλοι…» λέει.

Τις επιβαλλόμενες σπουδές στο Παρίσι, ακολούθησε επεισοδιακή στρατιωτική θητεία, αφού είχε ήδη κηρυχθεί ανυπότακτος! Παντρεύτηκε την Αγνή Μεγαρέως, ενώ υπηρετούσε ακόμα ως στρατιώτης, για να επωφεληθεί της άδειας γάμου!

Η πρώτη δουλειά που έκαναν με την Αγνή, τη γυναίκα του, ήταν χριστουγεννιάτικες κάρτες για γνωστή ασφαλιστική εταιρεία. Εκατό κάρτες χειροποίητες, όχι τυπωμένες, η πρώτη δουλειά…

Αμέσως μετά έρχεται η συνάντηση, με τον Φρέντυ Κάραμποτ, ο οποίος του προτείνει να γίνει συνέταιρός του. Τότε ήταν που άρχισε να δημιουργείται ο τουρισμός σαν έννοια στην Ελλάδα. Ο τουρισμός τότε υπήγετο στο Υπουργείο Προεδρίας, με υπουργό τον Κωνσταντίνο Τσάτσο, και υπεύθυνο Τουρισμού, τον Νίκο Φωκά. Αποφάσισαν ότι έπρεπε να βρουν κάποιον να αναλάβει τη διαφήμιση, την προβολή, τις αφίσες. Αυτό ανέλαβαν η Φανή Λαμπαδαρίου, ο Φρέντυ Κάραμποτ και ο Μιχάλης Κατζουράκης, που έκαναν ένα μικρό δημιουργικό γκρουπ, με πλήρη ελευθερία κινήσεων.

Έτσι, τον Ιούλιο του 1962, οι «Κ & Κ» (έτσι λεγόταν η πολυβραβευμένη εταιρεία τους) κέρδισαν το πρώτο και δεύτερο βραβείο στο Λιβόρνο, στη Διεθνή Έκθεση Τουριστικής Αφίσας για τις αφίσες «Δακτυλιόλιθος» και «Ελλάς, αντανάκλαση νησιού», στον ίδιο διαγωνισμό όπου είχε βραβευθεί και ο Πάμπλο Πικάσο.

Τα πρώτα εικαστικά έργα του Μιχάλη Κατζουράκη, εκτέθηκαν στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών σ’ έναν μεγάλο χώρο, μέσα στο Χίλτον. Έργα μεγάλων διαστάσεων, οκτώ μέτρα επί τρία, κάποια γλυπτά εντυπωσιακά, αφού ήταν φωτισμένα με blacklight. Η έκθεση μ’ αυτή την τάση τη γεωμετρική, άρεσε σε αρχιτέκτονες, όπως ο Θύμιος Παπαγιάννης, ο Αλέκος Τομπάζης, ο Νίκος Βατσανάκης και του ζήτησαν συνεργασία σε διάφορα κτίρια να κάνει τοιχογραφίες και εφαρμογές.

Το 1965, την 1η Ιανουαρίου απονέμεται στους Μ. Κατζουράκη και Φ. Κάραμποτ, ο Χρυσός Σταυρός του Τάγματος του Φοίνικος για την ξεχωριστή συμβολή τους στο ελληνικό design.

Παραγωγός: Γιώργος Σγουράκης
Σκηνοθεσία: Χρίστος Ακρίδας
Φωτογραφία: Στάθης Γκόβας
Ηχοληψία: Νίκος Παναγοηλιόπουλος
Μοντάζ: Σταμάτης Μαργέτης
Διεύθυνση παραγωγής: Στέλιος Σγουράκης
https://goo.gl/lKQv4S