14Οκτ2019 – Μονόγραμμα

«Μάρα Καρέτσος – Εικαστικός»

Αυτοβιογραφούνται στην ενότητα αυτή: η εικαστικός Μάρα Καρέτσου, ο ηθοποιός-σκηνοθέτης Γιάννης Μόρτζος, ο γλύπτης Πραξιτέλης Τζανουλίνος, η καθηγήτρια ΕΜΠ Τόνια Μοροπούλου, ο συνθέτης Γιάννης Γλέζος, ο σχεδιαστής μόδας Γιάννης Τσεκλένης, ο φωτορεπόρτερ Αριστομένης Σαρρηκώστας, ο καραγκιοζοπαίχτης Σωτήρης Χαρίδημος, ο λυράρης Ψαραντώνης, ο ζωγράφος Δημήτρης Ταλαγάνης, ο συγγραφέας, σεναριογράφος και μεταφραστής Αχιλλέας Κυριακίδης, ο συνθέτης Λίνος Κόκοτος και ο ζωγράφος Γιώργος Ρόρρης.

Το κορίτσι που έφυγε από την ελληνική επαρχία κυνηγώντας το όνειρο, με εφόδια το ταλέντο του
και τη θέληση και κατάφερε να γίνει η διεθνούς φήμης εικαστικός, η Μάρα Καρέτσος,
παρουσιάζεται στο Μονόγραμμα αυτής της εβδομάδας.

Στη γενέθλια πόλη, τη Λάρισα, τέλειωσε τις γυμνασιακές της σπουδές για να έλθει μετά στην
Αθήνα και να σπουδάσει στη Σχολή Καλών Τεχνών. Πέρασε τελικά (με υποτροφία), αφού έδωσε
τρεις φορές. Επέμενε, με πείσμα, σ’ αυτό που μόνο ήθελε και το πέτυχε.

Ένα ταξίδι στην Αμερική (Τενεσί, Τέξας, Southern) ως φοιτήτρια, την πλούτισε με επιρροές από Blues, Folk με τον Willy Nelson, Western music…
Η μουσική και η κουλτούρα της ενδοχώρας της
Αμερικής την επηρέασε πολύ κι από εκεί άρχισε να γράφει ποιήματα στα αγγλικά και αργότερα
στα γαλλικά…

Τελειώνοντας την Α.Σ.Κ.Τ., γίνεται Επιμελήτρια στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο, στη θέση του
καθηγητή Λάζαρου Λαμέρα.
Μια έκθεση με έργα της, στη Ρώμη, γίνεται αφορμή να γνωρίσει τον πρώτο άνδρα της, τον εικαστικό Pier Luigi Bellacci. Ένα χρόνο μετά παρατάει τη σίγουρη δουλειά στο Μετσόβιο και φεύγουν με τον άνδρα της για το Παρίσι. Έζησαν εκεί εννέα χρόνια, με μεγάλες οικονομικές δυσκολίες.
Στην αρχή, εγκαταστάθηκαν σε ένα παγωμένο στούντιο–ατελιέ στο Μοντ Παρνάς, που ανήκε παλιά στον ζωγράφο Μοντιλιάνι.

Η Μάρα Καρέτσος ξεκινάει να κάνει μια σειρά από γλυπτά.
Σε μια γκαλερί, συναντά τυχαία τον
Αλέξανδρο Ιόλα, τον άνθρωπο που έγινε ο μέντοράς της και έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην πορεία της. Ο Ιόλας, «ο γκαλερίστας που άλλαξε την Τέχνη για πάντα» σύμφωνα με τους New York
Times, της προτείνει άμεσα να πάνε άμεσα στην Αμερική.

Η πρώτη έκθεσή της, πέραν του Ατλαντικού, πραγματοποιείται στην «Ιόλας Γκάλερι», στη Νέα
Υόρκη, εκεί από όπου είχαν παρελάσει τα σημαντικότερα ονόματα της ευρωπαϊκής σκηνής της
Τέχνης του 20ού αιώνα.

Από εκεί και πέρα, η καριέρα της τρέχει με ιλιγγιώδεις ρυθμούς.

Ο Ιόλας τη συστήνει στο αμερικανικό κοινό την εποχή που ο ίδιος είχε επιβάλλει τον σουρεαλισμό ως καινούργιο ρεύμα και το κοινό την αποδέχεται. Η ίδια δουλεύει σκληρά. Με επιρροές από Μαγκρίτ, Μαξ Ερνστ, Brunner, αλλά και από την αρχαία Ελλάδα (Ιωνικές κολόνες, κεφάλια εφήβων κλπ), δημιουργεί τη δική της μοναδική άποψη για τον σουρεαλισμό.

Η γνωριμία της με τον Άντι Γουόρχολ, εκπρόσωπο της ποπ αρτ, δημιούργημα του Ιόλα, τη βοήθησε και την επηρέασε πολύ.

Με διαβατήριο το όνομα του Ιόλα, τα έργα της ταξιδεύουν, φτάνουν μέχρι και την Ιαπωνία.
Ξεκινάει να δημιουργεί και κοσμήματα. Μοντέρνα κοσμήματα με φθηνά υλικά και την σφραγίδα
της.

Στην Αμερική γνωρίζει και τον δεύτερο άνδρα της, τον γκαλερίστα Κιθ Γκριν που συνεργαζόταν με τον Ιόλα. Είχε δική του γκαλερί στην Παρκ Άβενιου. Ο Ιόλας επέμενε να παντρευτούν και
μάλιστα στην Ελλάδα, στην Αγία Παρασκευή με κουμπάρο τον ίδιο!!

Μετά το γάμο, έγινε ένα από τα μυθικά πάρτι που έκανε ο Ιόλας με όλους τους ανθρώπους της Τέχνης συγκεντρωμένους.

«Ναι, ο Ιόλας στην Ελλάδα επέλεξε μερικούς καλλιτέχνες και τους πήγε around the world, όπως τον Taki, μια μεγάλη μορφή Έλληνα καλλιτέχνη, τον Παύλο, τον Τσόκλη, τον Φασιανό, τη Μαρίνα Καρέλα, τον Ακριθάκη, τον Κουνέλλη στην Ιταλία, τον Λαζόγκα κι εμένα. Ήμασταν έξι-εφτά καλλιτέχνες που δουλέψαμε πολύ καλά μαζί του και μας αγάπησε πραγματικά. Αν δεν ήταν ο Ιόλας, δεν ξέρω αν θα είχαμε πετάξει τόσο μακριά και ίσως να μη είχαμε βγάλει αυτό που είχαμε μέσα μας…», λέει.

Η Μάρα Καρέτσος έγινε για την Ελλάδα και Πρέσβειρα Καλής Θέλησης. Μέσα από τη θέση
αυτή, βοηθάει νέους καλλιτέχνες να κάνουν το μεγάλο βήμα, τους γνωρίζει σε γκαλερίστες, και σε σχετικούς φορείς στη Νέα Υόρκη.

Παραγωγός: Γιώργος Σγουράκης
Σκηνοθεσία: Μπάμπης Πλαϊτάκης
Δημοσιογραφική επιμέλεια: Αντώνης Εμιρζάς Φωτογραφία: Μαίρη Γκόβα
Ηχοληψία: Λάμπρος Γόβατζης
Μοντάζ: Βασίλης Καρώνης
Διεύθυνση παραγωγής: Στέλιος Σγουράκης