ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΑΙΩΝΑΣ – Η πόλη των προσφύγων 1922 – 1930

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΑΙΩΝΑΣ
Σειρά ντοκιμαντέρ, που θα ολοκληρωθεί σε 11 ημίωρα επεισόδια
Η Θεσσαλονίκη του 20ου αιώνα υπήρξε πρωτεύουσα κράτους , πρωτεύουσα προσφύγων , μητέρα πολιτισμών. Διαμόρφωσε ιστορία και άλλαξε ποικίλες ενδυμασίες. Διατήρησε τον αστικό και εμπορικό της χαρακτήρα , είχε έντονη πνευματική ζωή. Στόχος της σειράς ντοκιμαντέρ με επίκεντρο την διαδρομή 100 ετών δεν είναι να παρασταθεί μια ιστορική διαχρονία, αλλά να συνδεθεί η πράξη της πόλης με την κοινωνία της. Παράξενες συγκυρίες , οπτικές φυγές, αντινομίες και καβγάδες , ιδεολογικές διαφορές και η αργόσυρτη καθημερινή διάρκεια, οδήγησαν τους Θεσσαλονικείς κάθε καιρού σε μια ιδιότυπη ματιά στον κόσμο τους και στη ζωή τους. Η Θεσσαλονίκη έχτισε τελωνείο που χρησίμευε ως πολεμικό στρατηγείο πριν εγκαινιασθεί και τώρα που η ζωή του ολοκληρώθηκε , φιλοξενεί επίσης στρατιωτική αποστολή. Η Θεσσαλονίκη στην αρχή του αιώνα ήταν μια πολυεθνική αγκαλιά που χάθηκε στη θύελλα της κατοχής, αλλά λίγα χρόνια πριν λήξει ο αιώνας , οι δρόμοι της γέμισαν πάλι αλλόγλωσσες φωνές. Μισεί και αγαπάει τα αρχαία της, τα αυτοκίνητά της, τα παιδιά της και την Αθήνα.
Στον αιώνα αυτό οι Θεσσαλονικείς βαφτίστηκαν μπαγιάτηδες. Τα αθλητικά της λάβαρα δόξασαν τη χώρα, η έκθεσή της έδωσε φως στον επαρχιωτισμό της. Εμφύλιοι θύτες και θύματα λάτρεψαν το ίδιο ρεμπέτικο , την ώρα που οι νέες γενιές από το πανεπιστήμιο μάλωναν στη Διαγώνιο για να καταλήξουν να τα πίνουνε στα ίδια μπαρ.
Εικόνες ομόνοιας και διαμάχης , ισχυροί αντίλογοι και συμφωνίες , δίνουνε στον αιώνα της Θεσσαλονίκης αρκετό ενδιαφέρον ώστε μέσα από το κοινωνικό της σκαρί , τον πηγαίο λόγο των δημιουργών της και τους βίους των χαρακτήρων της , να παρουσιαστούν ως ζωντανό παράδειγμα της ειρήνης και βίας που χαρακτηρίζει τον χειμώνα της σύγχρονης εποχής .

Eπεισόδιο 4: Η πόλη των προσφύγων 1922 – 1930

Η εγκατάσταση των προσφύγων στην Θεσσαλονίκη. Η υποδοχή και η υποδομή της πόλης. Οι πρόσφυγες κουβαλούν εκτός από το μικρό νοικοκυριό τους μια μεγάλη πολιτισμική παράδοση. Το ξένο σώμα στην πόλη έπρεπε να ενσωματωθεί. Η πόλη ζει στους ρυθμούς ενός πολιτισμικού καφενέ.

 

Έρευνα – κείμενα : Πάνος Θεοδωρίδης – Τάνια Χατζηγεωργίου
Σκηνοθεσία : Μαρία Οικονόμου